Roman over Einstein Telescope inspireert lezers én gesprekken
De eerste druk was snel uitverkocht, een tweede druk volgde. Met Liefde in het licht van de Einsteintelescoop heeft schrijver-filosoof Govert Derix niet alleen lezers bereikt, maar het bleek ook nieuwe gesprekken te openen over wetenschap, verbeelding en de menselijke kant van de Einstein Telescope.
Een verhaal met veel lagen
Dat de eerste druk inmiddels is uitverkocht en een tweede druk nodig was, verraste Govert Derix. “We hebben daar eigenlijk niets bijzonders voor gedaan,” zegt hij. “Maar het boek heeft blijkbaar iets geraakt.” Sinds het verschijnen van zijn roman ontvangt hij veel reacties van lezers. Wat hem opvalt, is hoe verschillend mensen het boek ervaren. “Sommigen lezen het als een liefdesverhaal, anderen als een filosofische roman. Weer anderen herkennen politieke, ecologische of zelfs religieuze thema’s.”
“De Einstein Telescope is in het boek een metaforische lens,” gaat Govert Derix verder. “Een manier om naar het leven te kijken. Daardoor komen allerlei aspecten samen die mensen herkennen.” Juist dat gelaagde karakter maakt dat het verhaal aanspreekt. Het boek verbindt complexe wetenschap met heel menselijke vragen over liefde, ethiek, verbeelding en onze plek in het universum.
Extra buitenboordmotor
Het contrast met het schrijfproces is groot. Derix schreef de roman grotendeels in isolement, zonder te weten welke reis het boek later zou maken. “Het is een extra buitenboordmotortje geworden,” zegt hij. Voor het project en voor Govert Derix zelf. Het bracht hem heel wat nieuwe ontmoetingen. “Ik mocht de start van de Einstein Academy bij Zuyd Hogeschool in Heerlen mee verzorgen, liep mee in een expositie over de Einstein Telescope in Vlaanderen en ik bezocht de Vrije Universiteit Brussel waar een reporter mij uitdaagde om in zijn video in acht minuten uit te leggen wat de Einstein Telescope is.”
Wetenschap vraagt ook om verbeelding
Volgens Govert Derix laat het boek een andere kant van de Einstein Telescope zien. Grote wetenschappelijke projecten worden vaak besproken in termen van techniek, investeringen en politieke besluitvorming. Belangrijk, zegt hij, maar niet het volledige verhaal.
“Wie schrijft er nu een liefdesverhaal over de Einstein Telescope?” zegt hij lachend. “Misschien denken sommige mensen eerst: wat moet ik ermee? Maar juist daardoor ontstaat een andere blik. Dat hoor ik ook terug van lezers.” Die gedachte stond centraal in zijn lezing tijdens het startschot van de Einstein Academy, waar hij sprak over leiderschap en verbeeldingskracht.
“Misschien moeten we niet alleen de wetenschap rondom de Einstein Telescope centraal zetten, maar ook de verbeelding,” zegt hij. “Wetenschap gaat niet alleen over cijfers of beleid. Het gaat ook over liefde. Liefde voor kennis, voor ontdekking, voor het leven.”
Voor Govert Derix horen nieuwsgierigheid en plezier wezenlijk bij wetenschap. “Als je iets echt begrijpt, geeft dat vreugde. Misschien hebben wetenschap, passie en liefde wel veel meer met elkaar te maken dan we soms denken.”
Complexe vragen dichtbij brengen
Onder de oppervlakte van de Einstein Telescope schuilen volgens Govert Derix grote ethische en maatschappelijke vragen. Wat betekent fundamenteel onderzoek voor de samenleving? Hoe verhouden technologie en menselijke waarden zich tot elkaar?
Zijn roman probeert die thema’s tastbaar te maken via gewone mensen en herkenbare emoties. “Dat triggert lezers,” merkt hij. “Je verbindt complexe materie met menselijke verhalen.” En juist daarin ziet hij de meerwaarde van het boek voor het project. “Voor het wetenschappelijke verhaal is mijn boek misschien een toetje,” zegt hij. “Maar het is ook meer dan dat.”
Blijven bijdragen
Of er een vertaling komt, is nog open. Daar wordt over nagedacht, maar concrete plannen zijn er nog niet. Voor nu overheerst vooral verwondering over wat het boek in beweging heeft gezet.
Zijn hoop is dat het verhaal blijft doen wat het nu al doet: mensen uitnodigen om anders te kijken. “Ik hoop dat het boek eraan blijft bijdragen om ook op een andere manier naar de Einstein Telescope te kijken.”


